viernes, 13 de abril de 2018

Monomite


Joseph Campbell va definir una seqüència d'accions clàssica que es troben a diverses històries. Acostumen a ser històries narratives heroiques on el protagonista passa a través de diferents aventures i el fan transformar-se al llarg de la pel·lícula.
Les fases del monomite es divideixen en 18 etapes:
  1. La crida a l'aventura: L'heroi comença en una situació mundana de normalitat de la que es rep certa informació que actúa com un toc de clarí per baixar eines, agafar l'espasa (literal o figurativament) i dirigir-se al desconegut. La informació pot ser un problema, un repte o una sol·licitud. Actua críticament per desenllaçar el desig, ja sigui per guanyar la ma d'una dama, recuperar un objecte perdut o derrotar a un enemic.
  2. Rebuig de la crida: L'heroi, a l'escoltar la crids a l'aventura, inicialment pot dubtar, ja que suposa deixar la comoditat i les tasques de la seva existència quotidiana. Potser tenen por del que els pugui passar. Poden no veure la trucada com alguna cosa realment important i no volen deixar de banda a la seva família. El rebuig del bé pot ser provocat per algun individu en concret.
  3. Acceptació de la crida: Després d'haver-se negat primer a acceptar la crida, l'heroi finalment accedeix a l'adonar-se de que no hi ha nungú altre que estigui millor qualificat que ell o més disponible per acceptar aquest tipus de responsabilitat. Aquesta acceptació pot venir després de la reflexió i de la persuació de la crida, o l'heroi pot ser convençut per un mentor que li proporciona ajuda sobrenatural.
  4. Ajuda sobrenatural: Se li dóna ajuda a l'heroi, suficient com per fer-lo més savi i més fort, i amb l'esperança de poder enfrontar-se millor als reptes de l'aventura. La ajuda proporcionada pot incloure mapes, informació, armes o algún tipus de talismà especial. Pot ser descobert per l'heroi, però sovint el proporciona un mentor. L'heroi també pot estar acompanyat per un company d'algun tipus o potser per un grup sencer, que proporcionarà ajuda durant tot el seu camí, però no pot fer tot el que l'heroi pot i ha de fer.
  5. El creuament del llindar: Marca la divisió entre el mon familiar i el desconegut
  6. Renaixement: Sovint cal que l'heroi mori per així passar el llindar més fàcilment
  7. Camí de les proves: L'heroi ha de superar una sèrie de proves per confirmar i augmentar la seva consciència sobre el que es necessita que faci.
  8. Matrimoni: Apareix una figura femenina per representar el domini de l'heroi sobre la vida
  9. La dona com a temptació: Aquesta figura femenina desequilibra i descentra a l'heroi per temptacions carnals, pot donar-se el cas de que la dona el rebutgi
  10. Explicació amb el pare: L'heroi es reconcilia amb el pare, es permet comprendre a ell mateix
  11. El apoteosi: L'ego de l'heroi es desintegra, permet que la seva vida sigui sacrificada pel bé dels altres
  12. Benedicció final: A l'heroi se li dóna una recompensa per l'aventura duta a terme
  13. Rebuig del retorn: S'assoleix la il·luminació i dubta en tornar al món real
  14. Vol màgic: L'heroi torna amb l'excusa de que ha de fugir d'algun mal
  15. Rescat des del món real: No només l'heroi ajuda als demés, sino que ell també és ajudat per necessitat
  16. Creuament del llindar: L'heroi torna al món real  l'accepta com a tal
  17. Mestre de dos mons gràcies a la benedicció final
  18. Llibertat per viure
Es pot aplicar a diverses pel·lícules, com per exemple: 
Matrix, Harry Potter, Los Juegos del Hambre, El corredor del laberinto, Narnia, Interestellar, Star Wars...

Monomite

No hay comentarios:

Publicar un comentario